Köpvillkor
1. Om Rea Riket
Organisationsnummer: 870202‑0879
Juridiskt namn: Rea Riket
Adress: Skillingsgatan 25, Borås
Vid frågor, mejla gärna till info@reariket.se, så återkommer vi till dig inom kort.
2. Beställning
Efter genomfört köp skickas en orderbekräftelse till din e-post med information om produkter, pris och leveransadress. Om något ser fel ut i bekräftelsen, kontakta oss omedelbart på info@reariket.se.
3. Leverans- och fraktpolicy – Rea Riket
1. Leveransinformation
Vi levererar normalt inom 1–3 arbetsdagar inom Sverige.
Beställningar som läggs på helger skickas tidigast nästkommande måndag.
Vid försening utan förvarning, vänligen kontakta oss på info@reariket.se
Beställningar skickas med PostNord eller DHL, och spårningsinformation skickas via mejl när paketet har skickats.
2. Fraktalternativ
🏠 Hemleverans
-
Paketet levereras direkt till den adress du angivit vid beställning.
-
Kunden ansvarar för paketet från det att det levereras till dörren.
-
Vi rekommenderar att någon finns hemma för att ta emot leveransen.
-
Vi ersätter inte paket som försvinner eller blir stulna efter att de har levererats.
📦 Ombud
-
Paketet levereras till ett ombud och hämtas ut med legitimation.
-
Ansvar för försändelsen övergår till kunden vid uthämtning.
-
Vi ersätter inte paket som försvinner efter att de har hämtats ut.
3. Returer & avgifter
-
Kunden ansvarar för returfrakten.
-
Returnerade produkter ska vara i ursprungligt skick och i originalförpackning.
-
Outlösta paket debiteras en hanteringsavgift.
4. Priser
Alla priser anges i SEK inklusive moms. Rea Riket reserverar sig för prisfel pga leverantörsjusteringar eller informationsfel och kan göra prisändringar även efter order.
5. Ångerrätt
Du har 14 dagars öppet köp från mottagandet av varan.
Vid ånger:
-
Meddela oss via info@reariket.se med namn, ordernummer och vilka varor det gäller.
-
Returnera produkterna senast 14 dagar efter meddelandet.
-
Kunden ansvarar för returfrakten (49 kr). Produkten ska returneras i ursprungligt skick och oöppnad förpackning
Ångerrätt gäller ej för:
-
Produkter som är förseglade av hygien- eller hälsoskäl (om förseglingen brutits).
-
Ljud/bildupptagningar med bruten försegling.
-
Skräddarsydda varor med tydlig personlig prägel.
-
Fullgjorda tjänster där du uttryckligen godkänt påbörjandet utan ångerrätt.
-
Varor med kort hållbarhet eller lösnummer av publikationer.
6. Reklamation
Produkterna inspekteras innan de skickas. Är varan skadad eller felaktigt skickad, kontakta oss omedelbart för reklamationsanmälan till info@reariket.se med ordernummer och felbeskrivning. Returnera först efter godkännande. Fraktkostnad för reklamationer täcks av Rea Riket vid bekräftad produktdefekt.
7. Ansvarsbegränsning
Rea Riket tar inte ansvar för indirekta skador eller förseningar utanför vår kontroll (exempelvis strejker, brand, krig eller leverantörsproblem). Vi ansvarar ej heller för produktförändringar som sker via leverantör.
8. Produktinformation
Vi reserverar oss för tryckfel, slutförsäljning och eventuella färgskillnader mellan digitala bilder och verkliga produkter.
9. Cookies
Vi använder cookies enligt svensk lag för att förbättra funktionalitet. Du kan stänga av cookies i din webbläsare. Läs mer om cookies via PTS (Post- och telestyrelsen).
10. Personuppgifter & GDPR
Genom att handla hos oss godkänner du vår integritetspolicy. Vi sparar endast nödvändiga uppgifter för att hantera din order och marknadsföring (om du samtyckt). Vi säljer aldrig vidare dina uppgifter utan rättslig grund.
Inkluderar:
-
För- & efternamn, adress, e-post, IP, köphistorik
-
Även personnummer för faktura via betaltjänst (klarna)
Vi delar uppgifter med:
-
Betalleverantörer (Shopify Payments, Klarna, Swish)
-
Fraktbolag (PostNord, DHL)
-
Nyhetsbrev (Getanewsletter, vid samtycke)
Dina rättigheter:
-
Begära utdrag av dina uppgifter
-
Få felaktiga uppgifter rättade
-
Begära radering (med vissa juridiska undantag)
Dataskydd:
-
Alla data skyddas med SSL/TLS
-
Lagring enligt GDPR och relevanta svenska lagar
11. Ändringar i villkoren
Rea Riket förbehåller sig rätten att ändra villkoren som publiceras på webbplatsen. Ändringar anses accepterade vid nästa order eller besök.
12. Tvister & lagval
Skulle en tvist uppstå och inte lösas med Rea Riket, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). För konsumenter i övriga EU finns EU:s plattform för tvistlösning: ec.europa.eu/consumers/odr. Svensk lag gäller vid tolkning och tvist.